Przez trzy dni 42 losowo wybranych mieszkanek i mieszkańców Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropoli wspólnie z ekspertami szukało rozwiązań na usprawnienie transportu zbiorowego na terenie GZM. Szczególną uwagę poświęcili komunikacji wzdłuż linii kolejowej łączącej Chorzów z Tarnowskimi Górami. Rekomendacje zostały już przekazane do urzędów miast i gmin oraz jednostek odpowiedzialnych za transport zbiorowy.
Wypracowane rozwiązania obejmują szeroki zakres zagadnień: od systemowych zmian w organizacji transportu, przez standardy infrastruktury przesiadkowej, aż po konkretne udogodnienia dla pasażerek i pasażerów.
Jakie rozwiązania zdaniem mieszkańców są najważniejsze, aby skutecznie i bez stresu przesiadać się pomiędzy różnymi środkami transportu?
Przede wszystkim synchronizacja rozkładów jazdy pociągów oraz pojazdów Transport GZM, szczególnie na węzłach przesiadkowych. Pasażerowie oczekują, że odpowiednie ułożenie godzin przyjazdów i odjazdów pozwoli im na pewne przesiadanie się na poszczególne środki transportu. Uznali, że maksymalny czas na przesiadkę pomiędzy pociągami a autobusami i tramwajami powinien wynosić 15 minut. Podróżowanie będzie jeszcze prostsze, jeżeli pociągi będą kursować z dużą częstotliwością. Uczestnicy Forum wskazali jako optymalny takt 15-minutowy.
W kwestii dojazdu do miejsca przesiadek rekomendacje obejmują zapewnienie dojazdu z mniejszych miejscowości i obszarów dotąd nieobsługiwanych komunikacyjnie, a także tworzenie buspasów i fuzji torowiska z buspasem, tam gdzie to możliwe, z uwzględnieniem bezpieczeństwa i organizacji ruchu.
Mieszkańcy wskazali ponadto, że istotna jest ciągła analiza danych cyfrowych całego transportu publicznego oraz cykliczne badania ankietowe pasażerów i pasażerek w celu otrzymywania informacji dotyczących jak najefektywniejszego rozmieszczenia przystanków, częstotliwości kursowania i przebiegu linii komunikacji tak, aby dostosować je do bieżących potrzeb pasażerów i do obserwowanych zmian.
Według uczestników Forum Obywatelskiego, Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia powinna zarządzać transportem zbiorowym, współpracując w kontekście komunikacji metropolitalnej z poszczególnymi gminami oraz pracując nad podobnymi standardami w zakresie dostępności oraz nad stworzeniem kompleksowej koncepcji finansowej i planowania tras.
Omówione zostały też standardy węzłów, dworców i przystanków. Kluczowe elementy z perspektywy pasażerów w takich miejscach to: biletomaty, wiaty, toalety, windy i/lub podjazdy, sklepy lub kioski. Ponadto ważne jest odpowiednie powiązanie przystanków i stacji w obrębie węzłów przesiadkowych, umożliwiające wygodne przemieszczanie się między przystankami poprzez bezpośrednie przejście.
Forum Obywatelskie dało także odpowiedź na pytanie: jakiego transportu zbiorowego oczekują mieszkańcy?
Po pierwsze pojazdy. Zdaniem uczestników Forum mają być one funkcjonalne, estetyczne, czyste i nieawaryjne oraz wyposażone w klimatyzację dostosowaną do aktualnych warunków pogodowych. Druga istotna kwestia to w przypadku opóźnienia pociągu możliwość przesiadki na tym samym bilecie na inny najbliższy środek transportu GZM.
W zakresie informacji pasażerskiej uczestnicy jednogłośnie stwierdzili, że niezbędna jest aplikacja, w której pasażerowie zaplanują podróż, kupią bilet na wszystkie środki transportu i znajdą kluczowe informacje (m.in. opóźnienia, śledzenie pozycji pojazdów na żywo).
Wśród innych elementów wspierających przesiadki zarekomendowano m.in. weryfikację oraz ewentualnie montaż linii ostrzegawczych na przystankach autobusowych i tramwajowych wyznaczających bezpieczną przestrzeń (tzw. deadline), a także ścisłe przestrzeganie ustawy dot. przepisów projektowania zorientowanego pod kątem osób z niepełnosprawnościami.
Rekomendacje przyjmowano w systemie głosowania preferencyjnego
Pozwoliło to nie tylko wybrać najlepsze rozwiązania, ale też określić ich priorytetowość. Osoby uczestniczące przyznawały od 0 do 3 punktów każdej propozycji: 3 punkty za "bardzo popieram", 2 punkty za "popieram", 1 punkt za "akceptuję" oraz 0 punktów za "nie widzę potrzeby" lub "jestem przeciwko".
102 wypracowane rekomendacje zostały przekazane do urzędów miast i gmin oraz jednostek odpowiedzialnych za transport zbiorowy. Przedstawiciele tych instytucji mają teraz 3 miesiące na przedstawienie oficjalnego stanowiska wobec proponowanych rozwiązań.
Forum było procesem wieloetapowym, łączącym edukację z deliberacją. W pierwszym dniu uczestniczki i uczestnicy zapoznali się z aktualnym stanem transportu zbiorowego w regionie oraz różnymi rozwiązaniami stosowanymi w innych miastach. Kolejne dni poświęcono na dyskusję i wspólne wypracowywanie konkretnych propozycji zmian.
W procesie korzystano z wiedzy ekspertek i ekspertów oraz przedstawicielek i przedstawicieli społeczności lokalnych, liderek i liderów oraz aktywistek i aktywistów, którzy zgłosili się jako Strona.
Inicjatywa wpisuje się w szerszy projekt "Jak otworzyć kolej na mieszkańców", realizowany przy wsparciu partnerów społecznych i pod międzynarodowym patronatem.
Z rekomendacjami można zapoznać się na stronie forumobywatelskie.transportgzm.pl.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.